BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 26, 2011

cerpen kedua

mungkinkah



Sepi.

          Keadaan sekelilingku begitu sepi.sejak kecil,aku tidak pernah hidup di dalam kesepiaan.kini,saban hari aku diurung kesepian.namun,aku terpaksa menerima takdir hidupku. Hari ini genap umurku 20 tahun.tiada siapa yang datang bagi menyambut ulang tahun kelahiranku. Tetapi aku tidak kisah kerana semenjak umurku 13 tahun,aku tidak suka menyambut ulang tahun kelahiranku.

        Dalam kesepiaan malam ini,aku cuba untuk melelapkan mata namun tidak bisa. Semakin aku cuba untuk melelapkan mata,semakin kuat ingatanku tertumpu terhadap peristiwa yang berlaku setahun yang lalu. Peristiwa yang memberikan 1001 kesan terhadap diriku. Peristiwa itu jugalah yang menyebabkan aku menjadi penghuni tetap Penjara Kajang ini.




         ''Abang dah balik?saya ingat abang dah lupa jalan balik ke rumah.'' Kedengaran ibu berkata-kata.
          ''Kalau diikutkan hati,tak ingin saya balik ke rumah.Setiap kali balik, terpaksa dengar awak membebel.'' ayah membalas dengan muka bersahaja.
        Sebaik sahaja mendengar kata-kata ayah,aku terus menutup pintu. Tidak sanggup mendengar mereka bergaduh walaupun ini bukan kali pertama. Tidak lama kemudian, kedengaran suara ibu dan ayah bergaduh.

         ''Sampai bila mereka harus bergaduh? Tidak pernahkah mereka terfikir untuk berdamai?'' aku mengomel sendirian. Pergaduhan orang tuaku tidak aku hiraukan. Aku menarik selimut dan tiba-tiba aku terfikir satu idea. Idea yang boleh membantuku bebas daripada pertengkaran yang saban hari mengusutkan fikiranku. Aku tersenyum dan memejamkan mata. Aku berharap idea ini dapat direalisasikan secepat mungkin.

        Tepat jam 5pagi jam loceng berbunyi. Aku bercadang untuk lari dari rumah. Pada waktu ini aku tidak memikirkan apa-apa kesan daripada perbuatanku ini. Aku melangkah keluar rumah melalui pintu dapur bersama-sama sebuah beg berisi pakaian. Sebaik sahaja berjaya keluar dari rumah,aku berlari setangkas mungkin ke pondok bas. Oleh kerana rumahku yang terletak bertentangan dengan jalan raya besar,mudah sahaja aku meloloskan diri. Di pondok bas,rakanku baikku iaitu rizan telah menunggu. Rizan sememangnya sering membantuku sekiranya ditimpa masalah. Rizan membonceng motosikalnya menuju ke Bandar.

          Sampai di Bandar, Rizan memberhentikan moosikalnya di perhentian bas.
        
         ''Terima kasih Zan,kau memang selalu jadi penyelamat. Tapi ingat tau,jangan bagitahu keluarga aku pasal ni. Kalau bocor rahsia,siap kau aku kerjakan.'' Aku berkata dalam nada bergurau.

          Rizan hanya mendiamkan diri kerana dia sememangnya tidak bersetuju dengan rancanganku. Tanpa bicara, Rizan menghidupkan motosikalnya dan berlalu pergi. Aku memandang Rizan sehingga hilang daripada bayangan. Aku melangkah longlai menuju ke tempat duduk yang disediakan. Jam menunjukkan pukul 5.50 pagi. Lagi 10 minit bas yang akan membawaku ke Kuala Lumpur akan sampai.

          Aku tiba di Kuala Lumpur jam 8.30 pagi. Setiba di sana,aku segera mencari gerai makan untuk bersarapan. Usai bersarapan aku melangkah tanpa arah tujuan. Namun,entah mengapa aku tidak berasa takut. Ketika aku berjalan di sebuah lorong, tiba-tiba pandanganku gelap.

           ''Lepaskan aku!'' aku berteriak sambil memukul-mukul badan orang yang menganakatku. Badannya besar dan tegap. Tidak lama selepas itu,aku diletakkan di dalam sebuah kenderaan dan kenderaan itu meluncur laju. Ingin aku berteriak namun suaraku tersekat di kerongkong.

          Kenderaan itu kemudiannya berhenti dan aku di angkut keluar. Aku diletakkan di atas lantai dan kain yang menyelubungi kepalaku dibuka. Terdapat dua orang lelaki dihadapanku.

         ''Kau pakai baju ni lepas tu ikut aku.'' Seorang lelaki botak mengarahku kemudian mereka keluar dari bilik itu. Oleh kerana diselubungi perasaan takut, aku menyarung baju tersebut. Baju tersebut umpama tidak cukup kain. Tiba-tiba pintu bilik dibuka dan seorang lelaki pendek masuk dan menerkamku. Aku menolak melawan lelaki tersebut menggunakan ilmu tae kwon do yang aku pelajari seperti teknik menendang iaitu momtong ap chagi di mana aku menendang perut lelaki tersebut. Lelaki itu mengaduh kesakitan. Aku menganmbil beg dan berlari keluar. Mujur tiada sesiapa dan aku berjaya melarikan diri.

         Aku ketakutan dan segera mencari masjid berdekatan. Aku tidur di masjid selama dua hari. Ada jemaah masjid yang bertanya mengapa aku tinggal disitu. Aku hanya mendiamkan diri kerana aku fikir sekiranya aku memberitahu hal sebenar,aku akan dihantar pulang.

          Pada satu petang,aku tenampak kelibat kakak sulungku di hadapan masjid. Ketika aku ingin mengecamnya,tiba-tiba kakakku terpandangku. Aku tergamam dan segera melarikn diri. Tiba-tiba aku terdengar bunyi dentuman. Aku menoleh ke belakang dan ternampak kakakku di langgar kereta. 

         ''Kakak!!'' aku menjerit dan meluru kearah kakakku.

          Kakakku terbaring kaku. Aku mengesan nadinya dan nadinya begitu lemah. 

          Kakak tersenyum dan berkata,''dapat juga kakak mencari adik. Pulanglah.''

          Usai bicara,kakak menghembuskan nafas terakhirnya. Kemudian orang ramai membantu mengangkat kakak ke dalam ambulans. Aku tidak sedar bilakah ambulans sampai. Aku menangis dan merintih kesedihan.

          Jenazah kakak dibawa pulang ke rumah untuk disemadikan. Ibu dan ayah hanya memandangku tanpa bicara. Aku rasa bersalah kerana menjadi penyebab kematian kakak. Ya, aku tidak layak untuk berada didalam rumah ini lagi. Biarlah aku berkelana. Rumah ini meninggalkan 1001 kenangan pahit dan manis. 


         ''Ibu, ayah, Isya nak keluar dari rumah ni. Isya nak hidup berdikari. Lagipun Isya banyak susahkan ibu dan ayah. '' Aku berkata kepada ibu dan ayah ketika kami sedang bersarapan.


         ''Isya sudah besar dan boleh berfikir sendiri. Kalau Isya rasa itu yang terbaik bagi diri Isya, ibu izinkan. '' Ibu berkata dengan nada suara yang lemah.


           Aku masuk ke dalam bilik dan kemudian keluar dengan membawa beg berisi pakaian. Aku pergi ke dapur untuk menyalam tangan ibu dan ayah. Mereka hanya diam seribu bahasa. Aku melangkah keluar rumah dan berjalan menuju ke pondok bas. Aku kemudian mengambil bas menuju ke bandar. Akan ku cari pekerjaan dan tempat untuk berteduh di sana. Kali ini aku tidak meminta bantuan Rizan. 


          Di bandar, sedang aku melewati sebuah rumah orang-orang tua. Entah mengapa tergerak hatiku entah melangkah masuk ke rumah itu. Aku terpandang seorang wanita lingkungan 30 an sedang melayan seorang warga emas. Tatkala aku memandangnya, dia tersedar akan kehadiranku. Lalu, dia menghampiriku.

          ''Adik nak melawat siapa?'' dia bertanyakan soalan tersebut kepadaku.


          ''Kak, ada kerja kosong? kalau ada, saya berminat nak bekerja disini.'' aku berkata tanpa menghiraukan soalan kakak tersebut.

           ''Ada. Kebetulan kakak tengah cari pekerja. Mari ikut kakak ke pejabat.'' kakak itu berkata lalu ,membawa aku ke pejabat.


           Bermula dari detik itu, bermulalah kisah kehidupanku di rumah orang-orang tua. Aku menceritakan tentang kisah kehidupanku kepada kakak itu yang aku kenali sebagai Kak Liza. Di rumah tersebut aku telah berkenalan dengan seorang warga tua bernama Mak Jamilah. dia merupakan seorang warga tua yang telah kehilangan keluarga akibat kemalangan. Aku senang melayan perangainya berbanding warga tua yang lain. Bukannya aku bersikap pilih kasih, tetapi seperti yang aku katakan tadi, aku senang dengannya.


          Mak Jamilah mengalami masalah kerapuhan tulang yang serius. Penyakit itu menyebabkan badannya menjadi bongkok lebih cepat berbanding warga tua yang lain. Penyakit ini disebabkan tulang rawan yang terdapat di antara setiap tulang yang bercantum sebagai tulang belakang menjadi semakin haus. Tulang itu semakin haus disebabkan Mak Jamilah pada usia mudanya sering melakukan kerja-kerja berat. Tulang tersebut dikenali sebagai Intervertebral Disc. Satu lagi faktor yang menyebabkan Mak Jamilah mengalami masalah kerapuhan tulang yang serius adalah badannya kekurangan sumber mineral yang penting iaitu kalsium. Kalsium penting dalam pembentukan tulang. 


          Ketika Mak Jamilah mempunyai keluarga, dia membantu suaminya mengusahakan ladang koko. Katanya, koko boleh hidup di kawasan tanah yang mempunyai tahap kesuburan yang rendah. Mak Jamilah dan suaminya telah mengkaji terlebih dahulu mengenai sektor pertanian sebelum menceburkan diri dalam industri tersebut. Pertanian di Malaysia dapat dijalankan dengan jayanya kerana Malaysia terletak di garisan khatulistiwa. Malaysia menerima hujan tahunan sebanyak 3000 mm setahun dan begitu sesuai dengan sektor pertanian. Mak Jmilah sering kali membantu suaminya membaja, menanam anak pokok koko, memungut hasil tanaman dan pelbagai lagi kerja berat. Mak Jamilah melakukan kerja-kerja tersebut kerana ingin meringankan kerja suaminya. 

          Pada suatu petang, Mak Jamilah menceritakan bagaimana ahli keluarganya meninggal. Tanggal 13 Julai 2007 telah mencatatkan memori hitam dalam sejarah hidup warga tua tersebut. Mak Jamilah, suami serta tiga orang anaknya dalam perjalanan ke Felda Ayer Hitam untuk menghadiri sebuah majlis perkahwinan. Suami Mak Jamilah memandu kereta mengikut kadar had laju yang telah ditetapkan iaitu 80 km/j. Tiba-tiba ada sebuah bas yang dari belakang kereta mereka cuba memintas. Dalam masa yang sama sebuah kontena dari arah bertentangan kereta mereka datang dengan kadar pemanduan yang agak laju. Bas yang cuba memintas tiba-tiba seperti kehilangan corak pemanduan. Bas tersebut cuba untuk masuk semula ke dalam lorong dan tiba-tiba...

          Boooom!!

         Bas yang cuba masuk kedalam lorong tersebut menghentam kereta Mak Jamilah. Suami Mak Jamilah terlepas pegangannya daripada stereng kereta. Kereta mereka terbabas dan hilang kawalan lalu terjatuh ke dalam gaung di bahu jalan. Mak Jamilah berkata sebaik sahaja keretanya terhempas ke atas tanah, Mak Jamilah terus pengsan tidak sedarkan diri

          Peristiwa kemalangan ini mengingatkanku mengenai statistik kemalangan yang berlaku pada tahun tersebut. pada tahun itu, kemalangan mencatatkan sebanyak 4646 kes dan nampaknya kes Mak Jamilah merupakan satu daripadanya. Punca kemalangan jalan raya sangat banyak dan antaranya ialah kecuaian para pemandu seperti pemandu bas yang diceritakan oleh Mak Jamilah.

         Selepas tiga hari koma dan ditahan di dalam wad, Mak Jamilah akhirnya sedarkan diri. Ahli keluarga Mak Jamilah memaklumkan bahawa suami dan anank-anaknya telah meninggal dunia. Selepas pulih daripada kecederaan, Mak Jamilah pulang ke rumah. Dia tidak betah untuk tinggal di rumah. Lalu dia menyerahkan ladang dan rumahnya kepada adik lelakinya. Mak Jamilah pada mulanya menumpang di sebuah masjid yang ada di bandar. Pada suatu hari, Kak Liza menegur Mak Jamilah kerana sering melihat orang tua itu di masjid tersebut. Lalu, Kak Liza mengajak Mak Jamilah untuk tinggal di rumah orang-orang tua itu. Mak Jamilah akui bahawa pada mulanya dia berasa agak kekok. Tapi lama kelamaan dia mula berasa senang tinggal di tempat tersebut.

         Usai bercerita, Mak Jamilah bersuara, ''Isya, baliklah ke rumah. Kasihan ibu bapa Isya. Pasti mereka rindukan Isya. Mak cik rasa tentu Isya rindukan mereka juga bukan?''

          Aku terkedu. Ya, aku rindukan mereka. Ingin aku katakan kepada Mak Jamilah tetapi suaraku tersekat di anak tekak. Tiba-tiba air mata yang tadi bergenang di pelupuk mata jatuh berjuraian.

           ''Fikirkanlah apa yang Mak cik katakan ini. Hargai dan sayangi orang di sekeliling Isya. Kakak Isya tentu sedih melihat Isya begini.

           Puas aku berfikir mengenai apa yang dikatakan oleh Mak Jamilah. Akhirnya, aku membuat keputusan untuk pulang ke pangkuan ahli keluargaku. Tetapi, sebelum itu, aku ingin menyumbangkan sesuatu kepada rumah orang-orang tua ini yang begitu banyak memberiku pengajaran. Wang gaji yang aku simpan serta semua wang simpananku telahku keluarkan. Wang yang tidak seberapa itu telah aku hulurkan kepada Kak Liza untuk digunakan demi kepentingan warga emas yang tinggal dirumah tersebut.     

          Aku mengucapkan ucapan perpisahan kepada semua warga rumah tersebut yang telah aku anggap seperti keluarga sendiri. lagui doa dalam perpisahan berkumandang ketika majlis perpisahan yang diadakan oleh Kak Liza berlangsung.

Pertemuan Kita Di Suatu Hari
Menitiskan Ukhwah Yang Sejati
Bersyukurku Ke Hadrat Ilahi Di Atas Jalinan Yang Suci

Namun Kini Perpisahan Yang Terjadi
Dugaan Yang Menimpa Diri
Bersabarlah Di Atas Suratan
Ku Tetap Pergi Jua

Kan Ku Utuskan Salam Ingatanku
Dalam Doa Kudusku Sepanjang Waktu
Ya Allah Bantulah Hamba Mu

Mencari Hidayah Daripada Mu
Dalam Mendidikkan Kesabaranku
Ya Allah Tabahkan Hati Hamba Mu
Di Atas Perpisahan Ini

"Teman Betapa Pilunya Hati Menghadapi Perpisahan Ini.
Pahit Manis Perjuangan Telah Kita Rasa Bersama. Semoga
Allah Meredhai Persahabatan Dan Perpisahan Ini. Teruskan
Perjuangan"

Kan Ku Utuskan Salam Ingatanku
Dalam Doa Kudusku Sepanjang Waktu
Ya Allah Bantulah HambaMu

Senyuman Yang Tersirat Di Bibirmu
Menjadi Ingatan Setiap Waktu
Tanda Kemesraan Bersimpul Padu
Kenangku Di Dalam Doamu

Semoga Tuhan Berkatimu
 
          Aku kemudian pulang ke pangkuan ahli keluargaku. Alhamdulillah, ibu dan ayah tidak lagi bertengkar. Aku hidup gembira di samping ahli keluargaku yang tercinta. 
          Tiba-tiba, pada suatu hari pihak polis menyerbu rumahku. Mereka memaklumkan bahawa ada laporan mengenai sindiket pengedaran dadah yang melibatkan diriku. Aku menafikan tuduhan itu sekeras mungkin. Pihak polis mengeluarkan waran untuk menggeledah rumahku. Mereka menemui sebungkus dadah di dalam almari pakaianku. Tanpa sempat untukku berkata-kata, tanganku digari.

          ''Ibu, ayah, Isya tak bersalah! Tolong Isya!'' aku meraung.

          Ibu, ayah dan Angah hanya memandangku dengan riak muka terkejut. Mereka tidak dapat berbuat apa-apa. Ahli keluargaku pernah mencuba untuk membebaskanku dengan melantik seorang peguam tetapi hasilnya begitu mengecewakan. Aku tidak dapat dibebaskan. Aku mengalah dan mengaku bahawa dadah itu milikku. Aku pasrah.


          Kini, aku terpaksa menghabiskan sisa hidupku di dalam penjara ini. Satu perkara yang sering berlegar-legar di kotak ingatanku ialah Angah tersenyum ketika aku ditangkap polis. Mungkinkah...







Friday, February 18, 2011

lagu buat remaja

semoga para remaja dapat menghayati lirik lagu ini..


Remaja
Ingatlah masa depan mu
Janganlah kau terleka
Di usia remaja

Kenanglah
Jasa ibu dan ayah mu
Susah payah mereka
Membesarkan kita

C/O :
Gunakanlah masa yang ada
Dengan sebaiknya
Kuatkanlah tekad di hati
Memajukan diri
Tiada kejayaan yang datang
Tanpa usaha yang gigih
Bersusah-susahlah dahulu
Bersenang kemudian
Jadilah warga yang berguna
Pada keluarga, masyarakat jua negara

Waspada
Jangan mudah terpedaya
Oleh hasutan dunia
Yang bisa merosakkan hidupmu

Friday, February 4, 2011

konsep remaja

konsep remaja terbahagi kepada tiga :

  1. Remaja awal (usia 13 – 14 tahun)
  2. Remaja tengah ( usia 15 – 17 tahun)
  3. Remaja akhir ( usia 18 – 21 tahun)      

Remaja awal (usia 13-14 tahun)

Seorang remaja pada tahap ini akan tertanya-tanya akan perubahan-perubahan yang terjadi pada tubuhnya sendiri dan dorongan-dorongan yang menyertai perubahan-perubahan itu. Mereka mengembangkan fikiran-fikiran baru, cepat tertarik pada lawan sejenis dan mudah terangsang secara erotis. Kepekaan yang berlebih-lebihan ini ditambah dengan berkurangnya pengendalian terhadap “ego” menyebabkan para remaja awal ini sukar mengerti dan dimengerti orang dewasa.

Remaja tengah (usia 15-17 tahun)

Pada tahap ini remaja sangat memerlukan kawan-kawan. mereka senang kalau banyak teman yang menyukai diri mereka. Ada kecenderungan “narcistic”, iaitu mencintai diri sendiri, dengan menyukai teman-teman yang punya sifat-sifat yang sama dengan dirinya. Selain itu mereka berada dalam kondisi kebingungan kerana mereka tidak tahu harus memilih yang mana: peka atau tidak peduli, ramai-ramai atau sendiri, optimis atau pesimis, idealis atau materialis dan sebagainya.

 Remaja akhir (usia 18-21 tahun)

 Tahap ini adalah masa menuju alam dewasa dan ditanda dengan pencapaian 5 perkara, iaitu:
  1. Minat yang makin mantap terhadap fungsi-fungsi intelek.
  2. Ego mencari kesempatan untuk bersatu dengan orang-orang lain dalam pengalaman-pengalaman baru.
  3. Terbentuknya identiti seksual yang tidak akan berubah lagi.
  4. Egosentrisme (terlalu memusatkan perhatian pada diri sendiri) diganti dengan keseimbangan antara kepentingan diri sendiri dengan orang lain.

Saturday, January 1, 2011

ISU PSIKOLOGI REMAJA

Kebanyakan remaja berjaya melepasi zamannya, tetapi ada juga sebilangan dari mereka mengalami pelbagai masalah psikologi dan tingkah laku yang menggugat bukan sahaja hidup remaja itu sendiri tetapi juga kehidupan orang-orang di sekelilingnya. Masalah-masalah yang berkaitan seperti penagihan dadah, masalah pemakanan, kemurungan dan masalah tingkah laku. Zaman remaja merupakan zaman serba boleh dan ingin mencuba segala sesuatu bagi remaja. Zaman inilah yang akan menentukan berjaya atau tidak seseorang remaja sekiranya jalan atau cubaan yang dilakukan tepat atau sebaliknya bagi menjamin kesejahteraan hidup mereka kelak.

Permasalahan ini perlu dilihat dengan cara perspektif yang betul dan juga terlebih dahulu perlu memahami prinsip-prinsip umum masalah psikososial remaja terlebih dahulu.

Achenbach dan Edelbrock (1987) mengatakan bahawa kebanyakan ahli psikologi klinikal dan juga ahli-ahli psikologi yang lain membahagikan dua jenis masalah yang dialami oleh remaja:-
  1. Kecelaruan dalaman
    Masalah-masalah remaja bersifat dalaman dan dimanifestasikan dalam bentuk gejala emosi dan kognitif seperti kemurungan atau dalam bentuk gangguan-gangguan psikosomatil.
  2. Kecelaruan luaran
    Masalah-masalah remaja bersifat luaran dan dimanifestasikan dalam bentuk masalah-masalah tingkah laku. Ianya seperti masalah tingkah laku delinkuen, penyalahgunaan dadah dan alcohol serta ponteng sekolah.
Pengaruh Rakan Sebaya

Peringkat remaja merupakan masa hubungan sosial bukan terhad yang bukan sahaja melibatkan ibu bapa tetapi juga rakan sebaya. Peringkat kanak-kanak, rakan sebaya mempunyai pengaruh yang terhad, tetapi zaman remaja rakan sebaya mempunyai peranan yang sangat penting dan perhubungan pada masa ini sangat kritikal. Minat mereka selalunya adalah lebih mirip kepada minat rakan daripada ibu bapa.

Remaja juga memperolehi kemahiran sosial yang hanya boleh didapati dan dilatih di kalangan rakan sebaya. Bagi remaja, rakan sebaya menjadi sumber maklumat utama tentang dirinya dan juga orang lain. Rakan sebaya menjadi asas untuk membuat perbandingan antara tindakannya, sikapnya, perasaannya dan orang lain.

Pada umumnya remaja lelaki dan perempuan yang popular dianggap sebagai suka kepada orang lain, bertoleransi, bersimpati dan suka membantu rakan-rakan dengan membuat mereka rasa diterima dan melibatkan diri dengan merancang dan memulakan aktiviti kumpulan yang menarik dan menyeronokkan. Remaja seperti ini bersikap ceria, bersemangat, baik hati, boleh berjenaka, mempunyai daya usaha, dorongan dan idea yang baik.

Remaja yang tidak disanjung dan disingkirkan oleh rakan-rakan mempunyai cirri-ciri yang bertentangan dengan mereka yang popular. Remaja ini merasa kurang yakin pada diri sendiri, penakut dan cuba menjauhkan diri dari rakan sebaya. Remaja yang bersikap agresif, sombong dan terlalu mendesak akan tidak disukai dan kemungkinan ditolak rakan sebaya.

Kumpulan sebaya dikatakan menyumbang terhadap perkembangan sosial remaja terutamanya dalam pencapaian identity mereka. Paling penting kumpulan remaja dapat memberi sokongan kepada ahli-ahlinya di samping keluarga mereka. Di sinilah remaja berpeluang mencuba berbagai peranan identity yang akhirnya akan menyumbang kepada personalitinya apabila dewasa kelak.

Pengaruh Ibu bapa

Pengaruh ibu bapa dalam tingkah laku dan cir-ciri personaliti remaja boleh dipengaruhi oleh cara didikan semenjak dari kecil lagi. Walaubagaimanapun seringkali timbul masalah antara ibu bapa dan remaja. Perbezaan pemahaman dan pengalaman merupakan masalah yang ketara dan ini dinamakan sebagai jurang generasi. Jurang generasi merupakan salah satu punca konflik antara remaja dan ibu bapa. Ianya adalah perbezaan yang terdapat dalam nilai, sikap dan tingkah laku antara generasi tua dengan generasi yang lebih muda iaitu remaja. Ibu bapa selalu memarahi anak remaja mereka yang dianggap tidak mematuhi kehendak dan peraturan mereka. Perhubungan antara remaja dan ibu bapa akan baik sekiranya mereka berjauhan seperti anak remaja melanjutkan pelajaran ataupun bekerja di tempat lain.

Perhubungan ibu bapa dan remaja yang positif akan membantu remaja menjalani kehidupan yang mencabar dan menyeronokkan. Ini disebabkan remaja akan mempunyai hubungan yang baik dengan ibu bapa mereka dan sering berkongsi masalah serta nilai-nilai yang baik antara satu dengan lain.

Hubungan antara tingkah laku dan personaliti remaja adalah dipengaruhi oleh cara didikan ibu bapa mereka. Baumrind (1968) telah mengenal pasti lima kategori gaya keibu bapaan seperti berikut:

Ibu bapa autoritarian
Cara didikan kategori ini adalah mengawal dan menilai tingkah laku remaja dengan menggunakan standard mutlak atau kawalan ketat. Tidak ada tolak ansur tetapi remaja kena patuh segala arahan mereka. Ibu bapa beranggapan bahawa mereka tahu apa yang baik dan buruk dan perlu patuh tanpa menyoal. Dari sini remaja akan berpegang teguh kepada nilai-nilai tradisional dan terus akur dengan kehendak ibu bapa walaupun ada di kalangan remaja yang marah dan menyimpannya di dalam hati mereka.

Individu yang dibesarkan dengan cara ini lebih cenderung untuk mematuhi perintah dan akur kepada pihak berkuasa, mempunyai pemikiran yang konkrit, idea yang konvensional dan menyimpan rasa marah yang terkawal.

Ibu bapa yang mengabaikan anak-anak
Ibu bapa yang mengabaikan anak-anak tidak begitu keras dari segi kawalan dan disiplin anak-anak serta tidak tekal dalam amalan mereka. Mereka tidak menerangkan kepada anak-anak mengapa tindakan tersebut dilakukan apabila menghukum atau mendenda dan biasanya ia lebih mengikut mood dan perasaan mereka. Remaja akan tidak dapat membendung rasa marah dan melepaskannya dalam bentuk tingkah laku anti-sosial.

Individu yang dibesarkan dengan cara ini akan bertindak melanggar undang-undang dan tidak mematuhi norma masyarakat. Kajian menunjukkan sebilangan besar remaja delinkuen telah dididik dalam keadaan terabai yang akan bertindak secara agresif dan tidak mempunyai kawalan diri seperti ibu bapa mereka.

Ibu bapa yang amat melindungi
Ibu bapa sukar melepaskan anak-anak mereka melakukan sesuatu dengan sendiri dan sedaya upaya akan menentukan apa yang perlu dilakukan oleh anak-anak dan bila patut buat. Mereka menggalakkan tingkah laku bergantung dan pasif serta mendisiplinkan mereka dengan cara tidak memberikan kasih saying sekiranya anak-anak tidak mengikut arahan mereka.

Individu yang dibesarkan dengan cara ini akan cenderung untuk menjadi bergantung, pasif, bersopan dan akur. Remaja juga akan menjadi penakut, malu dan kurang keyakinan diri serta sukar untuk memjadi pemimpin dan melakukan aktiviti bersama rakan sebaya.

Ibu bapa permisif
Ibu bapa membenarkan remaja menggunakan diri mereka sebagai sumber serta mengikut kehendak remaja tanpa mendesak mengikut keinginan mereka. Ibu bapa bukan sebagai orang yang bertanggungjawab dalam membentuk tingkah laku remaja. Remaja yang menerima didikan seperti ini mempunyai tingkah laku agresif dan tidak bertanggungjawab terutamanya remaja lelaki akan menunjukkan tingkah laku buli dan mementingkan diri sendiri.

Ibu bapa autoritatif
Ibu bapa mesra dengan anak-anak dan menerima mereka dengan baik serta dalam masa yang sama memberi kebebasan kepada anak-anak. Mengikut Baumrind (1971), ibu bapa autoritatif menggunakan budibicara mereka dalam mengawal dan mendisiplin anak-anak supaya dapat disesuaikan dengan keperluan mereka. Ibu bapa menerangkan sebab atas segala tindakan dan sentiasa menjelaskan tentang harapan dan permintaan mereka yang perlu difahami oleh kanak-kanak tetapi boleh bertolak ansur dalam hal demikian itu. Di samping itu ibu bapa juga sentiasa memberi pertimbangan kepada pendapat atau maklum balas daripada anak-anak.

Ibubapa autoritatif mahu anak-anak mereka hidup bahagia dan mengawal hidup mereka sendiri dan sebagai ibu bapa mereka membantu dari segi persediaan menjadi dewasa yang mempunyai kebebasan. Bersedia mendengar dan mendidik anak-anak dengan tegas supaya anak-anak mereka mempunyai kekuatan ego dan berdisiplin.

Didikan seperti ini akan menjadikan remaja cenderung menjadi egen sosial yang aktif dan mempunyai daya usaha, boleh berdikari, disiplin yang tinggi, bertanggungjawab, boleh berfikir untuk diri sendiri dan berpegang teguh kepada nilai dan prinsip hidup.

ISU-ISU BERKAITAN REMAJA

Pada masa ini kita dapati ramai anak-anak remaja yang menghabiskan masa dengan kegiatan yang tidak berfaedah, iaitu berkumpul di pusat-pusat hiburan, menghisap rokok, bersiar-siar di Bandar dan sebagainya. Sesetengahnya ada yang terlibat dengan penyalah gunaan dadah, mencuri, memasuki kumpulan haram dan kegiatan perlacuran.


Terdapat juga remaja yang terlalu taksub dengan dunia percintaan. Dalam hal ini mereka selalu menyamakan di antara persahabatan dengan percintaan dan seterusnya percintaan dengan seks. Ramai di antara mereka terlibat dalam perbuatan-perbuatan yang sumbang dan bersalahan di sisi agama.

Ada juga yang menganggap jika terlalu tumpu pada pelajaran, mereka tidak berkesempatan bergaul mesra dengan rakan-rakan sebaya mereka. Hal ini menyebabkan mereka tercicir di dalam pelajaran mereka.

MASALAH REMAJA LARI DARI RUMAH

Masalah remaja lari daripada rumah bukanlah sesuatu yang baru. Pelbagai usaha telah dilakukan demi membendung gejala ini dari berleluasa. Kebanyakkan remaja yang lari dari rumah mengikut kajian Polis Bukit Aman (November 1992/1993) ialah berumur di antara 14- 18 tahun.

Faktor-faktor yang menyebabkan anak-anak remaja lari dari rumah:

1) terasa malu dengan keluarga kerana sesuatu kegagalan.
2) Krisis dengan keluarga. Sesetengah keluarga ingin mengawal pergerakan dan pergaulan anak-anak.
3) Tidak dapat kasih sayang yang sepenuhnya daripada ibu bapa sewaktu kecil.
4) Remaja mengalami tekanan jiwa kerana gagal memenuhi kehendak ibu bapa terhadap pencapaian pelajaran.
5) Rosak akhlak dan pernah menjadi mengsa rogol.
6) Degil dan tidak mendengar nasihat yang berguna daripada ibu bapa. Oleh itu ramai yang merajuk dan membawa diri.
7) Kemiskinan keluarga menyebabkan ramai yang mencari peluang pekerjaan di Bandar.
8) Terpengaruh dengan pujuk rayu teman.
9) Ditipu dengan ejen sosial yang berpura-pura untuk mendapatkan pekerjaan.
10) Sengaja ingin mendapatkan keseronokan dan kebebasan kehidupan di Bandar.

Bagaimanapun terdapat juga para remaja yang pandai menjaga diri dan sanggup bekerja setimpal dengan kelulusan mereka. Ibu bapa perlu memainkan peranan penting bagi mencegah berlakunya masalah ini dari berleluasa.

CARA-CARA MELAYANI DAN MENGATASI PERGOLAKAN JIWA REMAJA

Ibu bapa bertangungjawab untuk memberi pendidikan agama yang secukupnya kepada anak-anak remaja.

Ibu bapa perlu peka dengan permasalahan konflik jiwa remaja dan sering menaihati mereka.

Ibu bapa dan guru perlu mengelakkan pilih kasih semasa membimbing remaja.

Anak remaja yang di alam percintaan ibu bapa bertanggungjawab menyelidiki pasangannya itu.
Ibu bapa perlu memahami ilmu tentang jiwa remaja

Jangan meletakkan harapan yang tinggi kepad anak remaja tetapi sentiasa memberi dorongan dan semangat dengan kebolehan yang sesuai dengan mental mereka.

Wujudkan komunikasi yang baik antara ibu bapa dan remaja itu sendiri agar tiada jurang. Berikan peluang kepada remaja untuk melontarkan idea mereka.

SEKSUALITI REMAJA

Pertumbuhan intelelektual, moral serta spiritual biasanya diiringi dengan kemunculan seksualiti mereka. Sarrel dan Sarrel (1979) menamakan konsep ini sebagai sexual unfolding. Remaja membentuk identifikasi seksual dan meningkatkan keupayaan terhadap kematangan emosi dan seksual:

1) Perubahan peringkat pada tubuh badan
2) Kemampuan untuk mengatasi atau mengubah perasan bersalah, kebimbangan zaman kanak-kanak terhadap pemikiran dan tingkah laku sosial.
3) Peleraian satu iktan emosi yang utama dengan ibu bapa atau penjaga
4) Belajar mengenai keseronokan erotik atau rasa berahi dan ketidakselesaannya serta mampu membincangkan soal ini dengan teman-teman.
5) Penyelesaian konflik dan kekeliruan mengenai orientasi seksual.
6) Peningkatan sebagai seorang yang berkemampuan seksual dan kedudukan seks dalam kehidupan.
7) Ke arah tanggungjawab terhadap pasangan ,diri, dan masyarakat
8) Peningkatan keupayaan dalam bentuk kasih sayang.

HUBUNGAN SEKS LUAR NIKAH

Pengalaman pertama remaja biasanya dipenuhi dengan perasaan cemas, takut dan kerisauan. Hal ini kadang-kadang terbawa sehingga ke peringkat pertengahan dan akhir remaja.

Dalam kajian tahun 1980 Zelnick dan Kantner melaporkan bahawa lebih daripada 50% remaja Amerika syarikat pernah melakukan hubungan seks.
Secara puratanya di sekitar usia 16 tahun. Tidak menjadi sesuatu yang luar biasa untuk mendapati remaja berusia 13 dan 14 tahun aktif secara seksual dalam melakukan hubungan kelamin.

Satu perkara yang tidak dapat dielakkan apabila remaja menggunakan kegiatan seksual sebagai cara untuk menarik perhatian masyarakat atau ibu bapa.

Penyakit pindahan seksual juga dikenali dengan nama panggilan singkatan STD .
Amerika, gonorea lebih biasa dihadapi oleh golongan remaja belasan tahun daripada kelompok kelas pertengahan. Siflis pula ebih ketara di kalangan remaja daripada kelompok rendah.
Usia jangkitan paling tinggi ialah kepada mereka yang berusia antara 15-24 tahun.

BEBERAPA MASALAH BERKAITAN REMAJA

Para remaja dikatakan menghadapi masalah menerima bentuk tubuhnya yang baru. Disamping masalah psikologikal ini, para remaja juga menghadapi masalah-masalah yang berbentuk fisiologikal yang perlu mereka atasi sendiri.

Bagi remaja wanita, haid adalah sesuatu proses yang normal tetapi seringkali menyebabkan ketidakselesaan pada mereka. Kadangkala ia berlaku dengan diiringi oleh perasaan seperti kemurungan, keletihan, kelesuan dan kemarahan.

Satu lagi masalah yang dihadapi oleh remaja ialah masalah berat badan. Masalah ini terjadi dalam dua bentuk, pertama ialah keadaan badan yang gemuk dan kedua, keadaan badan yang terlalu kurus. Bagi remaja yang tidak dapat mengawal kehendak makanan, mereka akan menghadapi masalah Bulimia.

Beberapa masalah kecil sentiasa menjadi tumpuan kepada remaja. Ketumbuhan jerawat sering berlaku di zaman remaja dan mereka amat sensitif akan perkara ini. Jerawat merupakan sesuatu yang menghodohkan rupa mereka dan perkara ini sering di perbesar-besarkan.

PSIKOLOGI

Psikologi (dari bahasa Yunani Kuno: psyche = jiwa dan logos = kata) dalam arti bebas psikologi adalah ilmu yang mempelajari tentang jiwa/mental. Psikologi tidak mempelajari jiwa/mental itu secara langsung karena sifatnya yang abstrak, tetapi psikologi membatasi pada manifestasi dan ekspresi dari jiwa/mental tersebut iaitu berupa tingkah laku dan proses atau kegiatannya, sehingga Psikologi dapat didefinisikan sebagai ilmu pengetahuan yang mempelajari tingkah laku dan proses mental

sumber : http://www.psikologiperkembanganremaja.blogspot.com/

REMAJA



Kata “remaja” berasal dari bahasa latin yaitu adolescere yang berarti to grow atau to grow maturity (Golinko, 1984 dalam Rice, 1990). Banyak tokoh yang memberikan definisi tentang remaja, seperti DeBrun (dalam Rice, 1990) mendefinisikan remaja sebagai periode pertumbuhan antara masa kanak-kanak dengan masa dewasa. Papalia dan Olds (2001) tidak memberikan pengertian remaja (adolescent) secara eksplisit melainkan secara implisit melalui pengertian masa remaja (adolescence).
Menurut Papalia dan Olds (2001), masa remaja adalah masa transisi perkembangan antara masa kanak-kanak dan masa dewasa yang pada umumnya dimulai pada usia 12 atau 13 tahun dan berakhir pada usia akhir belasan tahun atau awal dua puluhan tahun.
Menurut Adams & Gullota (dalam Aaro, 1997), masa remaja meliputi usia antara 11 hingga 20 tahun. Sedangkan Hurlock (1990) membagi masa remaja menjadi masa remaja awal (13 hingga 16 atau 17 tahun) dan masa remaja akhir (16 atau 17 tahun hingga 18 tahun). Masa remaja awal dan akhir dibedakan oleh Hurlock karena pada masa remaja akhir individu telah mencapai transisi perkembangan yang lebih mendekati masa dewasa.
Papalia & Olds (2001) berpendapat bahwa masa remaja merupakan masa antara kanak-kanak dan dewasa. Sedangkan Anna Freud (dalam Hurlock, 1990) berpendapat bahwa pada masa remaja terjadi proses perkembangan meliputi perubahan-perubahan yang berhubungan dengan perkembangan psikoseksual, dan juga terjadi perubahan dalam hubungan dengan orangtua dan cita-cita mereka, dimana pembentukan cita-cita merupakan proses pembentukan orientasi masa depan.
Transisi perkembangan pada masa remaja berarti sebagian perkembangan masa kanak-kanak masih dialami namun sebagian kematangan masa dewasa sudah dicapai (Hurlock, 1990). Bagian dari masa kanak-kanak itu antara lain proses pertumbuhan biologis misalnya tinggi badan masih terus bertambah. Sedangkan bagian dari masa dewasa antara lain proses kematangan semua organ tubuh termasuk fungsi reproduksi dan kematangan kognitif yang ditandai dengan mampu berpikir secara abstrak (Hurlock, 1990; Papalia & Olds, 2001).
Yang dimaksud dengan perkembangan adalah perubahan yang terjadi pada rentang kehidupan (Papalia & Olds, 2001). Perubahan itu dapat terjadi secara kuantitatif, misalnya pertambahan tinggi atau berat tubuh; dan kualitatif, misalnya perubahan cara berpikir secara konkret menjadi abstrak (Papalia dan Olds, 2001). Perkembangan dalam kehidupan manusia terjadi pada aspek-aspek yang berbeda. Ada tiga aspek perkembangan yang dikemukakan Papalia dan Olds (2001), yaitu: (1) perkembangan fisik, (2) perkembangan kognitif, dan (3) perkembangan kepribadian dan sosial.